Alla inlägg under december 2011

Av Janne - 26 december 2011 16:40

Ansiktszonterapi är en kombination av uråldriga läror

Ansiktszonterapi Sorensensistem är en modern behandlingsmetod med rötter ur den orientaliska medicinen med inslag av zonterapi, akupunktur, reflexologi och massage. I stället för att fokusera på symptombehandling, analyseras de fysiska, organiska och emotionella tillstånden som är orsaken till besvären/symptomen. Vid stimulering av olika zoner och punkter är det möjligt att sända impulser via det centrala nervsystemet till ett specifikt organ, öka blodcirkulationen, balansera kemin (hormonsystemet) i kroppen och samtidigt även påverka de emotionella aspekterna, såsom oro, trötthet, sömnproblem, stress m.m

Upphovskvinnan heter Lone Sorensen Lopez, som efter närmare 30 års arbete och forskning kommmit fram till denna unika och sammansatta metod med starka inslag av neurologi. Behandlingen utförs i 7 olika faser, vilka syftar till att stärka kroppen och skapa inre balans (homeostas) vilket aktiverar kroppens egen förmåga till självläkning. Hur många behandlingar som krävs är beroende av hur länge problemet funnits. En behandling med ansiktszonterapi är inte smärtsamt utan väldigt skönt och avslappnande. Många kommer ner i en djup, meditationsliknande avslappning eller t.o.m somnar  under behandlingen. Redan efter första behandlingstillfället upplever många att dom känner sig piggare och gladare.

Genom sitt unika inslag av neurologi i behandlingen kommer man åt "små vrår" i hjärnan vilket är viktigt för attt kunna hjälpa personer med olika typer av nervrelaterade sjukdomar och besvär, då alla kroppens impulser och rörelser sker från centrala nervsystemet och hjärnan. Med ansiktszonterapi behandlar vi orsaken till problemet, istället för symptombehandling.

Vid behandlingen arbetar terapeuten endast med sina fingrar i ansiktet; man söker, finner och behandlar orsaken till problemet/symptomet på de områden (zoner) som innehåller den största depån.  En depå kan liknas vid en hård förändring i underhuden och kan närmast förklaras som en vissnande nervände eller inflammerad vävnad. Storleken på depåerna talar om för oss hur länge problemet funnits och vi använder oss av olika depågrader för att fastställa hur stort symptomet är.

Depå 1: Sandkornsstora. Väldigt litet problem.
Depå 2: Risstorlek, flera stycken. Problemet har funnits i månader, något år.
Depå 3: Stor som en böna. År av problem - börjar bli allvarligt
Depå 4: Liten som en ärta, fortfarande rörlig. Stora problem, börjar utveckla allvarliga sjukdomar.
Depå 5: En liten hård fastvuxen kula, nu kan man ha allvarliga sjukdomar som är svåra eller omöjliga att bli av med.

Utomlands arbetar man med stor framgång på barn och vuxna med olika svårigheter såsom: dyslexi, inlärningsproblem, dyskalkyli, hjärnskadade, autism, Asberger, ADHD, DAMP, Downs syndrom, epilepsi, neurologiska sjukdomar och många fler sjukdomsgrupper. Här i Sverige har vi ännu inte kommit riktigt lika långt men viljan finns! De vanligaste problemen våra kunder har är så gott som alla stressrelaterade, med sömnbesvär, spänningar, värk och utbrändhet. Hormonella problem av alla slag är också vanliga, likaså hudproblem.


Källtext: http://www.beroringspunkten.se/index.php...&id=27&Itemid=41

Av Janne - 18 december 2011 17:55

Ja så heter en bok som relativt nyligen kommit ut, en mycket fin intressant bok om ett ämne som nog inte tagits upp speciellt mycket tidigare i någon bok. Den handlar om jordning, vad det innebär att vara jordad och hur man kan dra nytta av den kraft man får genom att jorda sig.


Moder Jord har en enorm kraft i sin energi hon sänder ut, den energin är ett fantastiskt verktyg som ger allt biologiskt liv fantastiska möjligheter att använda sig av den för att hela sig själva vid sjukdom, vid återhämtning samt som uppbyggande kraftkälla.

I boken finns många, smått otroliga läkningshistorier om hur folk läkt sig själva genom att börja jorda sig, berättelserna handlar om allt ifrån enklare hälsoproblem till folk som varit dödssjuka. Efter att ha läst boken blir man smått förundrad över vilken enorm läkningspotential som Moder Jord har, men tänker man efter så är det kanske inte så konstigt.

Hur många har inte gått barfota utomhus, en kortare eller längre stund, kanske t.o.m en hel dag,  och efter det känt sig väldigt pigga och friska. Varför gör man det har man kanske tidigare undrat, men efter att jag själv börjat jorda mig, har jag mer och mer har jag upptäckt hur bra man mår efter att ha jordat sig.


När man går barfota utomhus så blir man inte bara jordad... man får även naturlig zonterapi vilket ger dubbel effekt på jordningen! Titta på naturfolken i olika delar av världen, de går alla barfota, de lever naturliga, stressfria liv utan en massa kemikalier från ohälsosam mat och mediciner o.d Där existerar inga sjukdomar, där finns inte heller några läkare och blir någon sjuk så har de direkt tillgång till den största resursen som finns för läkning - Naturen och dess skafferi där ALL läkande kraft finns!

Titta även i naturen på alla vilda djur som alltid är jordade, finns det några djursjukhus ute i naturen? När djur blir drabbade av något trauma så vet de instintivt hur de ska hela sig själva, det finns även studier på detta och en terapi som kommit till av dessa studier men om detta återkommer jag i ett senare blogginlägg.


Att gå barfota utomhus på hösten, vintern och delvis våren i vår del av världen är inte speciellt angenämnt, det är helt enkelt för kallt och risken att bli sjuk är stor om man gör det.

Nu har det dock kommit en del olika hjälpmedel för att kunna jorda sig inomhus, det finns jordningslakan att sova på, jordningsmattor att sätta fötterna på, jordade musmattor, jordningselektroder, jordningsband samt även jordningsmattor till våra husdjur.

För den som är intresserad och vill köpa ett jordningslakan och sova på, eller någon annan produkt, kan ni skicka ett mail till mig. Adress finns på min hemsida www.helhetsterapeuten.se


Jag var i början aningen skeptisk till jordning och att det skulle vara så effektivt och bra som påstods i boken. Att något så helt enkelt skulle kunna vara så effektivt fick mig att börja fundera om det verkligen skulle kunna vara så. Nåväl boken som bara blev mer och mer intressant ju längre in i den man kom, fick mig att bli än mer nyfiken, och för att stilla min nyfikenhet så införskaffade jag mig ett jordningslakan och började sova på det.

Min sömn har tidigare varit lite sisådär, ofta vaknat väldigt tidigt, legat vaken ett bra tag, och sedan somnat och vaknat upp trött. Redan första natten märkte jag skillnad, sov djupare, sov längre innan jag vaknade, och när jag vaknade var jag inte riktigt lika trött som jag varit tidigare. Har sedan dess sovit jordad varje natt och min sömn och mitt allmäntillstånd förbättras kontinuerligt hela tiden.


De effekter jag märkt av, på den korta tid som jag jordat mig, är som jag nyss talat om, förbättrad sömn, men även mer energi, stabilare och mer kraft. Att jorda sig är inte som att koppla på ett par startkablar "och så är det full kraft", det fungerar mer som en naturlig batteriladdare där man sakta fylls med naturlig energi.

Det tar tid att bygga upp en genuin hälsa, att bygga den från grunden är viktigt för att den ska bli stabil och kraftfull på alla plan. Moder Jord ger oss fantastiska möjligheter till det med den energi hon sänder ut, om vi alla skulle börja jorda oss mer tror jag att många av alla hälsoproblem skulle kunna övervinnas. Det är naturligtvis många fler aspekter att ta hänsyn till för att bygga en genuin hälsa men att börja jorda sig är kanske troligen det viktigaste steget att ta för att komma i rätt riktining.


Här finns ett par intressanta artiklar att läsa om jordning:

http://originalearthing.se/wp-content/up...ordning2000V.pdf

http://originalearthing.se/wp-content/uploads/2011/08/P%C3%A5-v%C3%A5rt.pdf


Kanske är det så att Moder Jord är vår kraftfullaste energikälla, en källa med outtömlig energi, som kan ge alla det som alla behöver för att återskapa sin hälsa?

Ja en sak är säker, desto mindre vi jordar oss ju mer utarmas vår hälsa!

Ovido - Quiz & Flashcards